Tuesday, October 5, 2010

Hujan Dan Matahari

Assalamualaikum dan selamat malam.

Situasi di dalam dewan kuliah pada waktu tengahari :
Mendengar kuliah daripada pensyarah dengan khusyuknya sehingga tidak dengar dan sedar rintik hujan lebat di luar sana.

Bila terdengar dan tersedar :
Hati rasa tak tenteram mengingatkan pakaian di jemuran. Jari mula menaip mesej meminta pertolongan rakan di kolej untuk mengangkat jemuran yang hampir kering. Namun hampa apabila mendapat jawapan pakaian sudah pun basah kuyup.

Hati hanya mampu berzikir " subhanallah, subhanallah, subhanallah " dan istighfar " astaghfirullah, astaghfirullah, astaghfirullah ". Lalu terdetik hati untuk bertanya mengapa dan mengapa.

Hati mula berperang dengan emosi sendiri. Rasa resah dan gelisah mula menguasai diri mengenangkan pakaian yang basah kuyup. Lalu hati berkata " takpa, mungkin ada hikmahnya, sabar". Mula merasakan diri mampu dikawal dan menghilangkan pertanyaan mengapa dan mengapa.

Selepas tamat kuliah :
Hujan masih turun walaupun tidak lagi lebat. Hati tidak lagi gelisah memikirkan pakaian yang basah kuyup. Ketika di dalam bas, mata mula melihat sinaran matahari semakin terang seperti hujan tidak pernah turun membasahi bumi. Hati tiba-tiba bertukar ceria dan berbunga. Subhanallah. Lalu teringat sebuah mutiara kata " Kadang-kadang Allah hilangkan sekejap matahari dan gantikan pula dengan guruh, kilat dan petir. Puas kita mencari di mana matahari. Tapi, rupa-rupanya Allah nak beri kita pelangi yang indah"

Kini baru saya faham dan merasai. Saya juga berharap agar sahabat-sahabat yang lain akan merasainya seperti saya.

Di sebalik resah dan gelisah ditimpa sesuatu ujian atau musibah, kita perlu banyakkan bersabar. Sudah termaktub di dalam Surah Al Baqarah, ayat 45:

"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan salat. Dan salat itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk"

Dan yakinlah, bersabar itu satu kemanisan di saat Allah menunjukkan kita kebaikan dan hikmah dalam sesuatu ujian. Akhirnya kita merupakan orang yang berjaya menahan diri daripada nafsu amarah.

Jom tanam sifat sabar dalam diri!

No comments:

Post a Comment